Skip to navigation Skip to main content

Alles over tol in Italië

Tolpoort Italie

Als je met de auto op vakantie gaat naar Italië, is de kans groot dat je over de Italiaanse snelweg rijdt. Net als in sommige andere landen, betaal je tol in Italië als je gebruik maakt van de Autostrades. Dit gaat hier af en toe net even anders, want welk poortje kies je? Hoeveel tol moet je betalen en op welke manier kun je betalen? Het antwoord op deze vragen en meer informatie over tol in Italië zetten we hieronder voor je op een rijtje.

Waarom moeten we tol betalen in Italië?

Er zijn ruim 3000 km aan snelwegen in Italië. In tegenstelling tot hier in Nederland, zijn de wegen daar in handen van verschillende bedrijven in plaats van in handen van de overheid. De Italianen betalen daarom naast de zogenaamde jaarlijkse 'bollo', ook tol wanneer ze gebruik maken van de snelwegen. Op die manier ontvangen de 25 bedrijven die de snelwegen beheren het geld voor onderhoud van onder andere wegen, parkeerplaatsen, rustplaatsen en tankstations.

Let op: in Italië is het verplicht om veiligheidshesjes voor de bestuurder en alle passagiers én een gevarendriehoek bij je te hebben in de auto.

Tolpoort in Italië

Waar betaal je tol in Italië?

Op bijna alle snelwegen in Italië moet je tol betalen. Uitzonderingen zijn de A2 van Salerno naar Reggio di Calabria en de autosnelwegen op Sicilië. Je betaalt bij de tolpoortjes onderweg, aangegeven met borden waarop Alt Stazione staat. Onder dit bord staat meestal aangegeven op welke manier je op welke rijbaan kunt betalen, zodat je op tijd kunt voorsorteren. De tol in Italië is op basis van je voertuig verdeeld in verschillende tariefklassen. Dit zijn de tariefklassen:

  • Klasse A: hieronder vallen motoren en voertuigen met twee assen, waarbij de hoogte boven de vooras minder dan 130 cm is. De meeste personenwagens vallen onder deze klasse.
  • Klasse B: hieronder vallen voertuigen met twee assen, waarbij de hoogte boven de vooras meer is dan 130 cm. Dit zijn bijvoorbeeld (sommige) terreinwagens, kleine vrachtwagens en kleine campers.
  • Klasse 3: hieronder vallen voertuigen of combinaties met in totaal drie assen. Dit zijn bijvoorbeeld voertuigen uit klasse A of B met een caravan of aanhanger.
  • Klasse 4: hieronder vallen voertuigen of combinaties met in totaal vier assen. Dit zijn bijvoorbeeld voertuigen uit klasse A of B met een tweeassige caravan of aanhanger.
  • Klasse 5: hieronder vallen voertuigen of combinaties met in totaal vijf assen of meer.

Hoeveel tol betaal je in Italië?

Op een paar uitzonderingen na, betaal je dus op alle snelwegen tol in Italië. Het wegennetwerk daar is heel uitgebreid, dus hieronder hebben we de tolkosten van de hoofdroutes voor je op een rijtje gezet. Het lijken hoge bedragen, maar dit zijn de tarieven voor grote afstanden. Vakantiegangers rijden (meestal) een klein deel van dit traject, waardoor de tolkosten lager zullen zijn. Over het algemeen zijn de tolkosten in Italië lager dan in andere landen van Europa.*

Tolkosten Italië

Traject Klasse A
Como - Milaan - Genua € 17,30
Como - Milaan - Bologna - Florence € 29,20
Como - Florence - Rome € 49,50
Como - Venetië € 24,30
Brenner - Verona - Venetië € 26,40
Brenner - Verona - Florence € 33,70
Brenner - Florence - Rome € 53,80
Brenner - Ancona - Bari € 77,30

* Tolkosten die bekend zijn in juni 2025. Indebergen.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele prijswijzigingen.

Tolkosten tunnels in Italië

Je betaalt de tol in Italië niet alleen voor het gebruik van snelwegen, ook voor sommige tunnels moet je betalen. Het gaat om drie tunnels: de Grote-Sint-Bernardtunnel, de Mont-Blanc-tunnel en de Fréjustunnel. De tabellen hieronder geven de tolprijzen voor deze tunnels in Italië weer.*

Tol Grote-Sint-Bernardtunnel

De Grote-Sint-Bernardtunnel is een belangrijke verbindingstunnel en biedt een alternatief voor de Grote Sint-Bernhardpas. Deze tunnel verbindt het Zwitserse kanton Wallis met het Italiaanse Valle d'Aosta en is bijna 6 km lang. De tol kun je zowel in Zwitserse franken als in euro's betalen.

Tol Grote-Sint-Bernardtunnel

Voertuigklasse Enkele reis Retour (binnen 30 dagen)
Motoren (A1) 18,50 EUR / 18,50 CHF 24,50 EUR / 24,50 CHF
Auto’s (incl. kleine aanhanger) (A2) 31,- EUR / 31,- CHF 50,- EUR / 50,- CHF
Auto’s (incl. grote aanhanger/caravan) en campers (B1) 48,50 EUR / 48,50 CHF 77,50 EUR / 77,50 CHF
Kleine vrachtwagens en bussen (B2/B3) 84,50 EUR / 84,50 CHF 136,50 EUR / 136,50 CHF
Vrachtwagens en bussen (3A/3B) 123,- EUR / 123,- CHF 195,- EUR / 195,- CHF

Tol Mont-Blanc-tunnel

De Mont-Blanc-tunnel loopt dwars door, de naam zegt het al, de Mont Blanc en verbindt Chamonix met Courmayeur. De tunnel is ruim 11 km lang en de tolprijzen werken hier iets anders dan je verwacht. Hoeveel tol je hier moet betalen, is afhankelijk van welke kant je de tunnel inrijdt. Dit komt door de verschillen in belastingtarieven in beide landen.

Tol Mont-Blanc-tunnel

Voertuigklasse Enkele reis Retour (binnen 30 dagen)
Motoren (5) € 36,90 (Italië) / € 36,30 (Frankrijk) € 46,30 (Italië) / € 45,60 (Frankrijk)
Auto’s (incl. kleine aanhanger) (1) € 55,80 (Italië) / € 54,80 (Frankrijk) € 69,60 (Italië) / € 68,40 (Frankrijk)
Auto’s (incl. grote aanhanger/caravan)busjes, en kleine campers (2) € 73,80 (Italië) / € 72,60 (Frankrijk) € 92,70 (Italië) / € 91,20 (Frankrijk)
Kleine vrachtwagens en bussen (3) € 202,40 (Italië) / € 199,10 (Frankrijk) € 315,- (Italië) / € 309,90 (Frankrijk)
Vrachtwagens, bussen en grote campers (4) € 406,70 (Italië) / € 400,10 (Frankrijk) € 638,90 (Italië) / € 628,40 (Frankrijk)

Tol Fréjustunnel

Een andere verbindingstunnel tussen Frankrijk en Italië is de Fréjustunnel. Deze 13 km lange tunnel ligt wat zuidelijker dan de Mont-Blanc-tunnel en verbindt het Franse Modane met Bardoneccia. Hiervoor geldt hetzelfde als bij de Mont-Blanc-tunnel wat betreft de tolprijzen: deze zijn afhankelijk van aan welke kant je de tunnel inrijdt.

Tol Fréjustunnel

Voertuigklasse Enkele reis Retour (binnen 30 dagen)
Motoren (5) € 36,90 (Italië) / € 36,30 (Frankrijk) € 55,80 (Italië) / € 54,80 (Frankrijk)
Auto’s (incl. kleine aanhanger) (1) € 55,80 (Italië) / € 54,80 (Frankrijk) € 69,60 (Italië) / € 68,40 (Frankrijk)
Auto’s (incl. grote aanhanger/caravan)busjes, en kleine campers (2) € 73,80 (Italië) / € 72,60 (Frankrijk) € 92,70 (Italië) / € 91,20 (Frankrijk)
Kleine vrachtwagens en bussen (3) € 202,40 (Italië) / € 199,10 (Frankrijk) € 315,- (Italië) / € 309,90 (Frankrijk)
Vrachtwagens, bussen en grote campers (4) € 406,70 (Italië) / € 400,10 (Frankrijk) € 638,90 (Italië) / € 628,40 (Frankrijk)

* Tolkosten die bekend zijn in juni 2025. Indebergen.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele prijswijzigingen.

Bereken je tol voor Italië

Veel mensen vinden het fijn om van tevoren te weten hoeveel ze kwijt zullen zijn aan tol en berekenen de tol daarom vooraf uit. Via de knop hieronder kom je op een website waar je je tol kunt berekenen. Voer je vertrek- en eindpunt in en de website doet de rest. Zo weet je hoeveel kosten je aan tol in Italië kunt verwachten.

Bonnetje tol in Italië

Hoe kun je de tol in Italië betalen?

De tol in Italië kun je op verschillende manieren betalen, afhankelijk van jouw voorkeur en de baan waarop je rijdt. Er zijn bemande tolpoortjes waar je contant kunt betalen. Welke portjes dit zijn, wordt aangegeven met borden boven de weg. Je kunt er ook voor kiezen om met je creditcard te betalen. Bij de meeste poortjes worden zowel de Mastercard als Visa Card geaccepteerd, dit wordt op borden boven de weg aangegeven. Bij diverse snelwegmaatschappijen wordt een gewone bankpas ook geaccepteerd. Als dit mogelijk is, staat het Maestro-logo op de borden. Ook tol betalen in Italië via een elektronische tolbadge is een optie.

Tip: vraag altijd een betaalbewijs en bewaar dat goed. Zo kun je eventuele discussies voorkomen.

Tol Betalen Italie

Kan ik tol betalen in Italië met een tolbadge?

Als je regelmatig door landen reist waar je tol moet betalen, is het ook mogelijk om een tolbadge aan te schaffen. Hiermee kun je tol betalen voor de snelwegen van Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje en parkeerkosten bij 300 parkeergarages en -terreinen in dezelfde landen. Het voordeel van een tolbadge is dat je gebruik kunt maken van aparte rijstroken waar je niet hoeft te wachten op mensen die wel ter plekke moeten betalen. Deze rijstroken worden aangegeven met borden waar Telepass op staat. Via de tolbadge wordt geregistreerd welke trajecten je hebt afgelegd, waarna de tolkosten via je bankrekening worden afgeschreven. Zo’n kastje bestel je heel eenvoudig bij de ANWB. Daarna hoef je alleen maar een account aan te maken en de tolbadge aan je rekening te koppelen.

Pedemontana: elektronische tolheffing in Noord-Italië

In het noorden van Italië heb je de Autostrada Pedemontana Lombarda (APL). Op de snelwegen die tot dit traject behoren, A36 ten noorden van Milaan, de A59 bij Como en de A60 ten zuiden van Varese, is elektronische tolheffing ingevoerd. Hier rijd je niet door de tolpoortjes, maar onder camera's boven de weg door. Deze scannen en registreren je kentenen. Vervolgens moet je zelf binnen 15 dagen na gebruik via apl.pedemontana.com je kenteken invoeren en betalen met creditcard. Heb je een elektronische tolbadge, dan worden de kosten automatisch doorberekend. 

 

Is het mogelijk om de tolwegen in Italië te vermijden?

Wie geen of zo min mogelijk tol wil betalen in Italië dient uit te wijken naar secundaire wegen. Via je routeplanner is het ook altijd mogelijk om een route zonder toltrajecten in te stellen. Kies je hiervoor, dan rijd je veelal via de Superstrada, Strada Statale (SS), Strada Provinciale (SP) of Strada Comunale (SC), waar een tolplicht geldt. Keerzijde is dat de snelheid hier lager ligt en dat je totale reisduur toeneemt.

Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs verkent de bergen in de zomer het liefst op de racefiets. De schoonheid van het landschap en de strijd aangaan met de berg zijn aspecten waarvoor hij graag afreist naar de Alpen. Naast het beklimmen van bekende Alpenreuzen als Alpe d’Huez, Col du Galibier en Mont Ventoux fietst hij ook graag in de heuvels van Zuid-Limburg.