Skip to navigation Skip to main content

Reisverslag: heerlijk nazomeren in het Defereggental in Osttirol

51235 - Reisverslag: heerlijk nazomeren in het Defereggental in Osttirol (3)

Om de zomer mooi af te sluiten, plande ik het laatste weekend van augustus samen met enkele bergliefhebbers nog een zalig tripje naar Oostenrijk. Onze bestemming: het Defereggental in Osttirol. Op het programma stonden heel wat leuke activiteiten: Wassermythos Ochsenlake ontdekken, wandelen rond de Obersee, genieten van het uitzicht op Italië en Oostenrijk vanop een bergtop en tot slot nog een tocht naar één van de oudste almdorpen van Oostenrijk. In deze blog lees je mijn reisverslag.

Op weg naar het Defereggental in Osttirol

Onze reis start op donderdagochtend. Om half 10 stijgt het vliegtuig op in Schiphol. Niet te vroeg, en daar ben ik blij om (lees: geen ochtendmens). De vlucht naar München verloopt vlot en voor ik het besef zijn we alweer aan het landen. Op de luchthaven van München ontmoet ik mijn reisgenoten. We spraken af bij het verzamelpunt van de Four Seasons Travel shuttle service. Wanneer iedereen is gearriveerd, brengt onze chauffeur ons met een busje naar Osttirol, een rit van 3,5 uur. Gelukkig kunnen we onderweg genieten van mooie dorpen en uitzichten. We rijden door Kufstein, Ellmau, Kitzbühel en Mittersill tot we aankomen in Osttirol. Het Defereggental ligt in het westen van deze Oostenrijkse streek en heeft bekende dorpen zoals Hopfgarten, Sankt Veit en Sankt Jakob. Wij logeren inSt. Jakob im Defereggental in hetAlpinhotel Jesacherhof, een mooi hotel met een uitgebreid wellnessaanbod en ideaal gelegen vlak naast het dalstation van de Brunnalmbahn.

Dag 1: met de Brunnalmbahn naar Wassermythos Ochsenlake

De eerste dag hebben we heel wat op het programma staan. Om de dag goed te beginnen, schuiven we aan bij het uitgebreid ontbijtbuffet van ons hotel, met als bonus een prachtig uitzicht op de bergen en een blauwe lucht. Daarna maken we ons klaar om onze wandeling aan te vatten, nemen we onze wandelspullen bij elkaar en gaan we richting de Brunnalmbahn vlak naast het hotel. Boven aan de Brunnalmbahn stappen we over in de Moosbergbahn, een zetellift. Bij het bergstation bereiken we de nieuwe bezienswaardigheid, het belevenispark Wassermythos Ochsenlake. We ontmoeten er de burgemeester van het Defereggental. Trots vertelt hij ons over de ontwikkeling van het belevenispark. Wassermythos Ochsenlake bestaat uit vijf grote speeltuigen in de vorm van waterdieren. Erg leuk voor klein en groot!Lees hier meer over het belevenispark Wassermythos Ochsenlake.Hierna is het tijd voor een koffie bij Panoramastüberl Mooseralm.

51235 - brunnalmbahn naar boven (3)
Met de Brunnalmbahn naar boven

Verder naar de Obersee

Na onze koffiepauze nemen we de lift weer naar beneden. In het dal nemen we de taxi naar de volgende bezienswaardigheid: de Obersee. Dit bergmeer ligt helemaal achterin het Defereggental, op de grens met Italië. We maken een wandeling van een klein uurtje rond het meer. De wandeling is vlak, en daardoor makkelijk en voor iedereen toegankelijk. Het water van het meer is koud en helderblauw, prachtig om te zien! Hier en daar springen visjes boven water en we komen ook grazende koeien tegen. Aan de start van de wandeling vind je Alpengasthaus Oberseehütte, een mooi gerenoveerde berghut, waar we pauzeren voor de lunch. Dat we dichtbij Italië zijn, merken we al snel aan de lunchkaart. We kunnen kiezen uit een mix van Italiaanse en Oostenrijkse gerechten. Na de lunch wandelen we achter de hut naar Passo Stalle, waar we worden beloond met een prachtig uitzicht. Aan de ene kant kijken we neer op de Oostenrijkse Obersee en aan de andere kant zien we het Italiaanse Lago di Anterselva. De wandeling eindigt bij de Staller Sattel, een smalle bergpas die maar één kwartier per uur open is voor auto's.

51235 - obersee alpengasthaus oberseehuette (3)
De Obersee en de Alpengasthaus Oberseehütte
51235 - uitzicht op italie en oostenrijk (3)
Vanaf deze bergtop zien we Italië!

Met blote voeten in het helende Osttiroler water

Eerder noemde ik al Wassermythos Ochsenlake en de Obersee. Het Defereggental is een dal met uitzonderlijk veel water. De kwaliteit van het water is hier erg goed. Dankzij de vele mineralen (en andere stoffen) heeft het water een helende werking. Wanneer we terugrijden richting ons hotel in Sankt Jakob in Defereggen, stoppen we onderweg bij de Deferegger Heilwasserwelt. Een kunstenaar gaf vorm aan het bijzondere gebouw bij een miljoen jaar oude waterbron met helende krachten. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van dit water. Uit dit onderzoek werden recepten voor crèmes en lotions ontwikkeld, die helpen bij verschillende huidproblemen. Voor het gebouw ligt een gezellig terras met ligstoelen. We besluiten om hier even te ontspannen in de zon, met onze voeten in een bad met helend water.

Dag 2: wandelen naar één van de oudste almdorpen van Oostenrijk.

Na een heerlijke nacht en weer zo'n heerlijk ontbijt (maar misschien vind ik gewoon alles zalig in de bergen?) beginnen we aan onze tweede dag. Vandaag staat een mooie wandeling op onze planning. Vandaag gaan we op pad met een gids van het Nationalpark Hohe Tauern, met als doel deJagdhausalm. Deze alm is één van de oudste almen van Oostenrijk: de eerste huizen stammen uit 1212! Wat deze alm bijzonder maakt is de ligging boven de boomgrens, waardoor alle huizen gemaakt zijn van stenen van de bergen en niet van hout. De wandeling duurt ongeveer 2,5 uur en onderweg leren we van alles over de natuur en dieren.Hier lees je alles over deze wandeling.Na een lekkere lunch bij de Jagdhausalm rijden we met de taxi terug naar het hotel, voor een namiddagje ontspannen in de wellness.

51235 - jagdhausalm in defereggental tirol (3)
In de verte zien we de Jagdhausalm
51235 - blij in de bergen (3)
Hier word ik dus HEEL blij van!

Op tijd naar bed voor de zonsopgang

We gaan allemaal op tijd slapen, want op onze derde en laatste dag staat een bijzondere activiteit op het programma: de zonsopgang bewonderen met uitzicht op de Grossglockner! Wie deze berg niet zou kennen, het is de hoogste berg van Oostenrijk, en dit meemaken stond uiteraard al een tijdje op mijn bucketlist. Zelfs als niet-ochtendmens kom ik hier graag mijn bed voor uit. Om 4 uur gaat de wekker en om half 5 zit iedereen slaperig in de taxi. Het is ongeveer 45 minuten rijden naar Kals am Grossglockner. Aan het einde van het dal staat een gebouw van het Nationalpark Hohe Tauern, met een dakterras. Vanop het dakterras genieten we van een waan-zin-nig, prachtig en bijzonder uitzicht op de Grossglockner! En we hebben geluk: het is droog en de lucht is helder, zelfs de top ligt niet in de wolken. Een bijzondere ervaring! Onze ochtend wordt nog beter als we tijdens een wandeling met een verrekijker op zoek gaan naar de 'Big Five' van het Nationalpark: de goudarend, steenbok, gems, lammergier en bergmarmot. Onderweg zien we de steenbok en de gems, en horen we het gepiep van de bergmarmot. In de verte zien we op de gletsjer van de Grossglockner iemand richting de top wandelen. Misschien ben ik dit volgende keer wel?

51235 - grossglockner uitzicht (2)
Zonsopgang met uitzicht op de Grossglockner
51235 - genieten onvergetelijk uitzicht (2)
Genieten van dit onvergetelijke uitzicht
51235 - gemzen door verrekijker (2)
Door de verrekijker zien we gemzen
Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.