Skip to navigation Skip to main content

Zwitserland Zomer Toer Interlaken: stad & natuur

52041 - Zwitserland Zomer Toer Interlaken: stad & natuur (3)

Tijd voor de Zwitserland Zomer Toer ! Onze eerste bestemming is Interlaken, een levendige stad gelegen tussen de meren Brienzersee en Thunersee. Vlakbij liggen de Alpenreuzen Eiger, Mönch en Jungfrau. Een prachtige omgeving waarvan we genieten, op een actieve én relaxte manier. We gaan met de trein, op een boot, pakken een step en gaan wandelen.

Op reis in Zwitserland? Pak de trein!

Zwitserland is een ideale bestemming voor een reis met de trein. Met de Swiss Travel Pass kun je 3, 4, 8 of 15 dagen reizen met de trein, bus en boot. Ook wij hebben de pas en stappen in Interlaken in de trein naar Brienz, een klein halfuurtje van de stad vandaan. Onderweg rijden we langs de Brienzersee en het uitzicht is prachtig. Aangekomen in Brienz stappen we over in een bijzondere trein, eentje met een leeftijd van 128 jaar: de Brienz Rothorn Bahn.

52041 - brienzer rothorn bahn (3)

Naar 2200 meter met de stoomtrein

De Brienz Rothorn Bahn is de oudste stoomtandradspoorlijn in Zwitserland. Het traject is 7,6 km lang en overbrugt 1678 hoogtemeters. In 1891/1892 werd het in zo'n 16 maanden gebouwd. Bijzonder is dat de locomotief uit deze tijd nog steeds dagelijks de berg op rijdt. We hebben geluk, want we kunnen op woensdagochtend de speciale ‘Dampfwürstlibummler’ om 10.00 uur nemen. De 'worsttrein' maakt onderweg een speciale 'worststop' bij de Planalp, ongeveer halverwege het traject. Het personeel stopt dan om ín de locomotief heerlijke worsten te verwarmen. We genieten van een heerlijk broodje worst en een verfrissend drankje. Iedereen is vriendelijk en vrolijk, het personeel vertelt enthousiast over de trein en de omgeving. Na het broodje gaan we weer verder, in een tempo van 9 km/u. Hierdoor hebben we genoeg tijd voor het genieten van het uitzicht op de bergen en de Brienzersee.

52041 - uitzicht uit de stoomtrein brienzer rothorn bahn (3)

Hoogtepunt Brienzer Rothorn

Inclusief de worststop duurt het ongeveer 100 minuten voor we het station Rothorn Kulm bereiken. Dit station ligt op 2244 meter hoogte. Vanaf dit punt wandelen we nog zo'n 50 hoogtemeters naar de top van de Brienzer Rothorn. Hier hebben we een prachtig uitzicht op de turquoise Brienzersee en de besneeuwde toppen van de Eiger, Mönch en Jungfrau. Aan de andere kant zien we de Sörenberg en het bijzondere karstgebergte Schrattenfluh. Op dit punt beginnen meerdere wandelingen, maar wij kiezen voor een lunch in de berghut en gaan dan weer naar beneden met de trein.

52041 - lunch op de brienzer rothorn (3)

Naar de Giessbach watervallen met de boot

Door naar de volgende activiteit! Het station van de trein ligt bij de opstapplaats van de boot, super makkelijk. Na zo'n 10 minuten op de boot stappen we aan de overkant van het meer uit, bij Giessbach. Vanaf de boot zagen we in de verte al de prachtige watervallen naar beneden storten. Vanaf de oever kun je met een kabelspoorbaan omhoog, maar wij gaan wandelen. We lopen best een stukje omhoog, maar de omgeving en de watervallen zijn prachtig. Op verschillende plekken wandelen we over indrukwekkende bruggen. Boven aangekomen hebben we een waanzinnig uitzicht over de Giessbach waterval en de Brienzersee.

52041 - met de boot over de brienzersee (3)

Met de step vanaf de Niederhorn bij Beatenberg

Vanaf de Giessbach watervallen gaan we met de boot terug naar Interlaken-Ost. Hier pakken we de auto, waarmee we in een half uurtje de berg oprijden naar Beatenberg. Hier wacht het volgende avontuur van de dag op ons: met de step de berg af! Eerst gaan we met de gondel naar het middenstation, waar we wederom worden opgewacht door een waanzinnig uitzicht. Echter kijk we nu uit op de helderblauwe Thunersee in plaats van de Brienzersee. We huren hier een step en kiezen één van de twee routes naar beneden. Er is een rode van 12 km en een blauwe van 6 km. Wij kiezen voor de korte blauwe route, omdat we ook nog Interlaken zelf gaan bezoeken. We zoeven in volle vaart naar beneden en zijn blij dat de remmen op de step goed werken! De route loopt helemaal over asfalt en onderweg hebben we veel plezier.

Interlaken: winkelen en eten

Aan het eind van onze dag zijn we weer in het centrum van Interlaken. Het is hier gezellig druk en we zien allerlei mooie gebouwen, (sjieke) winkels en gezellige terrasjes. We slenteren langs de winkels en eindigen met een goed glas wijn op één van de terrasjes.

52041 - winkelen in interlaken (3)
Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.