Skip to navigation Skip to main content

Wandelen in Livigno: Cima Cavalli (2991 meter)

50882 - Wandelen in Livigno: Cima Cavalli (2991 meter) (2)
© Richard Zanen

Het Italiaanse Livigno  ligt op 1800 meter hoogte en biedt heel wat wandelmogelijkheden. In het dorp vertrekken verschillende eenvoudige wandelroutes, maar wij kiezen voor een iets grotere uitdaging. We wandelen naar de top van de Mót (2712 meter) en daarna verder naar de Cima Cavalli (2991 meter). Om terug te keren wandelen we door Val Viera. Tijdens deze wandeltocht krijg je de kans om steenbokken, adelaars en misschien zelfs een bebaarde gier te zien. In totaal ben je zo’n 8 uur onderweg.

Wandelen in Livigno: Cima Cavalli (2991 meter)

Duur 8 uur
Hoogtemeters 1200 meter klimmen, 1200 meter dalen
Afstand 17 km
Ondergrond Bosgrond, grondpad, rotsen en stenen
Niveau zwaar
Conditie
Techniek
Uitzichten

Vertrekpunt van onze wandeling: Lago di Livigno

Onze wandeling vertrekt vlakbij het meer, aan het laatste tankstation vanLivigno (gezien vanuit het dorp richting de tunnel). Omdat we wat tijd willen besparen, parkeren we aan het einde van de eerste tunnel. Een kleine trap brengt ons over de lawinetunnel. Hier zien we de eerste wegwijzer staan.

50882 - wandelbordje livigno (2)
De start van de wandeling bij het Lago di Livigno (Foto: © Richard Zanen)

De route Livigno – Cima Cavalli (2991 meter)

• Volg het pad nummer 177 richting Mót (2,5 uur). Dit pad gaat de hele tijd steil omhoog maar trakteert op prachtige uitzichten over het meer van Livigno en de achterliggende bergen.
  • Je passeert een kleine baita (berghutje) waar je even kan uitrusten en je water kan bijvullen.
  • Hierna stap je verder richting de zendmast die vanuit Livigno goed te zien is. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het dorp.
  • Je hebt de top van de Mót nu bijna bereikt en de Cima Cavalli is al goed in zicht.
  • Bovenaan de Mót volgt een overzichtelijke bergrug richting de Cima Cavalli.
  • Nadat je deze bergrug voorbij bent, wandel je rechtdoor, een beetje naar beneden, en zie je de top aan je rechterkant.
  • Vervolgens begint de beklimming, rechts vanaf het westen omhoog. Het eerste stuk ben je beveiligd met een ketting. Deze ketting werd hier geplaatst, omdat deze route deel uitmaakt van de Sky marathon.
  • De weg naar de top is niet moeilijk maar wel steil. Je zal moeten klauteren.
  • De afdaling gaat eerst over hetzelfde pad terug, daarna sla je rechtsaf en ga je verder in de richting van Val Viera.
  • Omdat de paden worden blootgesteld aan de weerelementen is de route niet gemarkeerd. Neem altijd een goede kaart mee of maak deze tocht samen met een gids.
  • Tijdens de afdaling passeer je een mooie waterval. Daarna daal je verder af langs een afwateringsgeul. Eerst wandel je links van het water, maar het kan zijn dat je een paar keer moet oversteken.
  • Het laatste stuk gaat weer wat bergop. Hier wandel je rechts van het water en kom je weer in het begroeide gedeelte. Je blijft het pad volgen tot aan het meer.
50882 - top monte cavalli (2)
Het laatste stuk naar de top van de Monte Cavalli via een ketting (Foto: © Richard Zanen)
50882 - route wandeling (2)
De route van de wandeling weergegeven in Google Earth (Foto: © Richard Zanen)

Steile, lange wandeling met 2 toppen

Een wandeling van 8 uur is al een uitdaging op zich. Je trotseert dan ook een groot aantal hoogtemeters. De weg naar de eerste top, Mót, is niet moeilijk, maar wel vrij steil. Bovenaan kijk je uit over het meer en het dorp Livigno. Na de beklimming van de eerste top wordt het technisch wat moeilijker. Het pad blijft steil, maar hier wordt het echt ‘klauteren’ en niet langer ‘wandelen’, vooral op het laatste stuk na de bergrug.

Terug naar het dal

Het eerste stuk van de afdaling is het lastigst: je moet de berg afklauteren. Vervolgens wandel je door het gruis, waar je soms diep in wegzakt. Daarna volgt een eenvoudiger wandelpad over stenen en door gruis naar beneden. Hoe verder je afdaalt, hoe groener het landschap weer kleurt. We waren verbaasd over de hoeveelheid sneeuw die nog overal lag (half juli). Een pittige, maar supermooie hike inLivigno en een aanrader voor iedereen die van een stevige wandeling houdt.

50882 - water (2)
Even water bijvullen bij het berghutje (Foto: © Richard Zanen)
50882 - berghutje (2)
Het uitzicht bij de berghut (Foto: © Richard Zanen)
50882 - top van de mot (2)
De eerste bergtop is bereikt (Foto: © Richard Zanen)
50882 - uitzicht livigno (2)
Uitzicht op Livigno (Foto: © Richard Zanen)
50882 - sneeuwvelden (2)
Tijdens de wandeling (half juli) moeten we diverse sneeuwvelden over (Foto: © Richard Zanen)
50882 - afdalen (2)
De afdaling door Val Viera is overzichtelijk (Foto: © Richard Zanen)
50882 - lago di livigno (2)
Moe maar voldaan lopen we het laatste eenvoudige stuk langs het Lago di Livigno (Foto: © Richard Zanen)
Zomer Richard

Over Richard

Voor Richard maakt het niet uit welk seizoen het is, hij vermaakt zich altijd in de bergen. Van flinke wandelingen met wat klim- en klauterwerk gaat zijn hart sneller kloppen, en zo'n wandeltocht mag dan ook gerust de hele dag duren. Ook pakt hij graag de mountainbike en geniet hij van mooie singletrails naar beneden en het bikepark.